Znáte evoluci bezpečnostních prvků v autě?

11.11.2022

V dnešní rychlé době se všechno neustále zdokonaluje. Není tomu samozřejmě jinak ani u automobilů. A nejen u aut, ale k velkému vývoji došlo i v oblasti bezpečnostních prvků vozidla. Když se vrátíme o třicet let nazpátek, auta neměla ani airbagy, natož například asistenční systém ABS.

Historie bezpečnostních prvků

Evoluce bezpečnostních prvků v autě je dlouhá a složitá. Na vývoj bezpečnostních prvků měla v průběhu let vliv celá řada faktorů, včetně měnících se technologií, vládních nařízení a veřejného mínění.

První zaznamenaný případ použití bezpečnostního prvku v automobilu pochází z roku 1891, kdy vynálezce George Selden zahrnul do svého návrhu automobilu s benzinovým motorem brzdový pedál.

Nicméně teprve v roce 1898 začala první automobilka Daimler nabízet bezpečnostní prvek ve standardní výbavě. Následovala řada dalších společností a do roku 1908 měly téměř všechny automobily nějaký bezpečnostní prvek.

První zásadní průlom v oblasti bezpečnosti přinesl vývoj bezpečnostních pásů na počátku 50. let 20. století. Tomuto jednoduchému zařízení patří zásluha za záchranu nespočtu životů a jeho vynález je všeobecně považován za jeden z nejdůležitějších milníků v historii automobilové bezpečnosti.

V 70. letech 20. století byla zavedena řada dalších důležitých bezpečnostních prvků, včetně airbagů, protiblokovacích brzd a kvalitních autosedaček pro děti. V následujících letech se bezpečnostní technologie dále vyvíjely a dnešní automobily jsou vybaveny širokou škálou prvků určených k ochraně cestujících v případě nehody.

V dnešní době je bezpečnost rozhodně na prvním místě. A to neplatí jen pro řidiče, jejichž povinnost je mít zapnutý bezpečnostní pás nebo děti posadit na do autosedaček. Bezpečnost hraje velkou roli už při výrobě jednotlivých komponent. Všechny součásti auta totiž musí podstoupit podrobné testování kvality automotive projektů.

Výhody bezpečnostních prvků

Bezpečnost automobilů předchází automobilovým nehodám nebo minimalizaci jejich následků. Bezpečnostní prvky jsou do automobilů zabudovány ve prospěch jejich cestujících a ostatních účastníků silničního provozu.

Většina bezpečnostních prvků v automobilech funguje tak, že chrání cestující v automobilu v případě nehody. Tři hlavní oblasti zájmu jsou řidič, cestující a chodci.

Bezpečnost řidiče zvyšují prvky, jako jsou airbagy, bezpečnostní pásy a protiblokovací brzdy. Airbagy mají za úkol chránit řidiče a cestující při nehodě.

Bezpečnostní pásy zase udržují cestující na sedadlech a zabraňují jejich vymrštění z vozidla. Protiblokovací brzdy pomáhají řidiči udržet kontrolu nad vozem v nouzové situaci.

Bezpečnostní prvky automobilu jsou účinné pouze tehdy, jsou-li správně používány. Je důležité se ujistit, že všichni cestující ve voze jsou připoutáni bezpečnostními pásy, a že všechny dveře vozu jsou před odjezdem řádně zavřené.

Důležité je také dbát na údržbu vozu. To zahrnuje i kontrolu brzd, zda jsou v dobrém stavu, a že pneumatiky mají správný tlak.

Bezpečnost automobilu je důležitým aspektem pro všechny řidiče. Tím, že řidiči zajistí, aby jejich vůz byl vybaven nejnovějšími bezpečnostními prvky a aby byl řádně udržován, mohou přispět k vaší bezpečnosti i bezpečnosti ostatních účastníků silničního provozu.

Aktivní bezpečnostní prvky

Aktivní bezpečnostní prvky jsou takové, které pomáhají řidiči zabránit kolizi nebo minimalizovat její závažnost.

Mezi běžné prvky aktivní bezpečnosti dnes patří:

  • Brzdy s ABS

  • Kontrola stability

  • Řízení trakce

  • Brzdový asistent

  • Varování před opuštěním jízdního pruhu

  • Asistent pro jízdu v jízdním pruhu

  • Varování před čelním nárazem

  • Automatické nouzové brzdění

Přestože aktivní bezpečnostní prvky jsou velmi účinné při snižování pravděpodobnosti nehody nebo zmírňování její závažnosti, i tak musí být řidiči za volantem neustále ostražití a pozorní, protože tyto systémy nemají nahradit správné řidičské návyky.

Tip: Funkčnost všech bezpečnostních prvků je jedna z podstatných věcí, na které dbát při koupi ojetého vozu. Ušetřit vám to může mnoho starostí a možná dokonce i život.

Protiblokovací systém ABS

Protiblokovací systém (ABS) je bezpečnostní systém, který zabraňuje zablokování kol vozidla při náhlém brzdění řidičem. Systém ABS je důležitým bezpečnostním prvkem, který pomáhá řidičům udržet kontrolu nad vozidlem při náhlém brzdění.

V roce 1966 došlo k prvnímu použití mechanicko-hydraulických ABS v automobilu a o čtyři roky později přišel Mercedes-Benz s ABS a s indukčními snímači otáček kol. To ale nebylo aplikováno do automobilů, ale předáno firmě Bosch pro doladění. Dále v roce 1978 Mercedes-Benz představil ABS v sériovém voze W116 450 SEL 6.9.

Při náhlém brzdění řidiče totiž může dojít k zablokování kol a smyku vozidla. To může být velmi nebezpečná situace, zejména pokud vozidlo jede vysokou rychlostí.

Systémy ABS zabraňují zablokování kol tím, že pomocí senzorů sledují rychlost kol. Když snímače zjistí, že kolům hrozí zablokováním, systém ABS automaticky zabrzdí každé kolo zvlášť.

Tento systém je důležitým bezpečnostním prvkem. Nicméně by řidiči měli mít na paměti, že kvůli němu vozidlo nezastaví rychleji. Ve skutečnosti může ABS prodloužit brzdnou dráhu vozidla o několik metrů.

Prodloužená brzdná dráha je však více než kompenzována zvýšenou kontrolou, kterou ABS poskytuje. Proto je důležité, aby se všichni řidiči seznámili s tím, jak funguje tento systém v jejich vozidle.

Elektronický stabilizační program ESP

Elektronický stabilizační program (ESP) je systém, který zajišťuje posilovač řízení. Jedná se o elektronicky řízený systém, který pomocí senzorů sleduje vstupy řidiče a rychlost vozidla. Systém ESP pak poskytuje vhodnou úroveň asistence, která usnadňuje řízení.

V roce 1989 Mercedes-Benz představil nápad vytvoření ESP z principu ABS a řídící jednotky. V roce 1991 pak představil funkční prototyp a o čtyři roky později došlo k prvnímu použití v sériovém voze W140. Následně Mercedes-Benz tuto technologii poskytl zdarma ostatním.

Většina nových vozidel je dnes vybavena systémem ESP. Je užitečný zejména při manévrování v nízkých rychlostech, například při parkování nebo v ostrých zatáčkách. Může také poskytnout dodatečnou sílu řízení při jízdě za větrného počasí nebo v bočním větru.

"Věděli jste, že stabilitu a koordinaci vozu v zatáčkách a ve výmolech ovlivňuje i tlak v pneumatikách? Zkontrolujte si, zda máte správně nahuštěné pneumatiky."

Systém ESP nenahrazuje pokyny řidiče k řízení, pouze mu usnadňuje otáčení volantem. Řidič musí stále provést prvotní zásah, aby se vozidlo začalo otáčet.

Někteří lidé si myslí, že systém ESP usnadňuje řízení, protože část práce udělá za vás. To ale není pravda. Systém ESP totiž neusnadňuje řízení, pouze usnadňuje otáčení volantem. Řidič se musí stále soustředit na stejnou úroveň řízení.

Systém ESP není dokonalý a někdy může selhat. Pokud k tomu dojde, vozidlo bude stále možné řídit, ale bude od řidiče vyžadovat větší úsilí. Celkově je ESP přínosný systém, který usnadňuje řízení, zejména při manévrování v nízkých rychlostech.

Pasivní bezpečnostní prvky

Pasivní bezpečnostní prvky jsou prvky, které mají chránit cestující v případě nehody. Tyto prvky se obvykle nacházejí v interiéru vozidla a mohou zahrnovat prvky, jako jsou airbagy, bezpečnostní pásy a opěrky hlavy.

Airbagy jsou jedním z nejznámějších prvků pasivní bezpečnosti a jsou navrženy tak, aby se v případě nárazu rozvinuly a zmírnily náraz cestujících ve vozidle. Bylo prokázáno, že airbagy účinně snižují závažnost zranění při nehodě, a proto jsou vyžadovány ve všech vozidlech.

Dalším důležitým prvkem pasivní bezpečnosti jsou bezpečnostní pásy. Bezpečnostní pásy jsou navrženy tak, aby v případě nárazu udržely cestující bezpečně na jejich sedadlech.

Opěrky hlavy jsou navrženy tak, aby chránily hlavy cestujících před nárazem. Opěrky hlavy nejsou ve všech vozidlech povinné, ale mnoho bezpečnostních odborníků je velmi doporučuje.

Pasivní bezpečnostní prvky jsou nesmírně důležitou součástí bezpečnosti vozidla a mohou pomoci chránit cestující v případě nehody.

Povinná výbava

Existuje několik položek povinné výbavy, které musí mít každé auto ze zákona. Tyto položky jsou určeny pro vaši bezpečnost a bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu. Víte, co musí povinná výbava auta obsahovat?

Povinnou součástí výbavy jsou vaše světlomety. Přední světla musíte mít zapnutá vždy i během dne. Dále musíte mít také funkční brzdová světla. Brzdové světlo je červené světlo, které se rozsvítí, když sešlápnete brzdový pedál. Toto světlo je důležité, protože dává řidičům za vámi vědět, kdy zpomalujete a nebo úplně zastavujete.

Všechna auta musí mít klakson, který ostatní řidiči dobře slyší. Klakson slouží k upozornění ostatních řidičů na vaši přítomnost, zejména když nemusí váš vůz vidět.

V neposlední řadě musí mít všechny vozy reflexní trojúhelníky. Ty jsou obvykle uloženy v kufru vozu a mají sloužit v případě poruchy. Pokud se vaše auto porouchá, musíte výstražný trojúhelník postavit za své auto, abyste ostatní řidiče upozornili na nebezpečí.

Dále je povinné mít v autě lékárničku pro případ nouze. Níže jsme pro vás sestavili seznam, díky kterému se můžete ujistit, že máte opravdu všechno ve své povinné výbavě.

Povinná výbava v autě v současné době zahrnuje:

  • zvedák

  • náhradní kolo nebo sada na opravu pneumatiky

  • výstražný trojúhelník

  • reflexní vesta

  • lékárnička

  • klíč na matice kol

Doporučená výbava pro majitele aut:

  • reflexní vesty pro všechny pasažéry

  • hasící přístroj

  • alkohol tester

  • náhradní žárovky a pojistky

  • tažné lano

  • svítilna a nůž na přeříznutí pásů

  • zásoba vody

  • trvanlivá svačina a deky

  • smetáček a škrabka

  • náhradní motorový olej

  • formulář záznamu o dopravní nehodě

Tohle všechno si můžete zkontrolovat například při garážování auta.

Světla

Všechna auta mají přední, zadní a brzdová světla. Některá mají také světla pro denní svícení. V některých zemích jsou tato světla povinná ze zákona, v jiných jsou volitelná.

Světlomety vašeho vozu jsou obvykle první známkou toho, že je něco v nepořádku. Pokud vám jedno z předních světel nefunguje, co nejdříve je vyměňte. Jízda bez světlometů je nezákonná.

Pokud vám nefunguje zadní světlo, nemusíte být v noci tak dobře vidět. Brzdová světla jsou důležitá pro to, aby ostatní řidiči věděli, kdy zastavujete. Pokud vám jedno z brzdových světel nesvítí, vyměňte ho co nejdříve.

Komerční sdělení