Hyundai Motor Group uvádí technologii „Active Air Skirt“. Umožní elektromobilům rychlejší jízdu a delší dojezd
Společnosti Hyundai Motor Company a Kia Corporation představily technologii aktivních aerodynamických prvků AAS (Active Air Skirt), snižující aerodynamický odpor vzduchu vznikající při rychlé jízdě, efektivně prodlužující dojezd a zvyšující jízdní stabilitu elektromobilů.
AAS
je technologie, která usměrňuje proudění vzduchu v oblasti
spodní části nárazníku a účinně minimalizuje turbulence
vznikající v okolí kol vozidla. Systém je variabilně
aktivován v závislosti na rychlosti jízdy.
V éře elektromobilů panuje ohledně dosažení co nejdelšího dojezdu na jedno nabití nelítostná konkurence. Dramaticky proto vzrůstá význam aerodynamiky automobilu. Aerodynamické vlastnosti navíc značně ovlivňují nejen jízdní dynamiku a dojezd, ale také jízdní stabilitu a aerodynamickou hlučnost.
Výrobci automobilů vyvíjejí z těchto důvodů různá opatření pro snižování součinitele aerodynamického odporu vzduchu (cx), který charakterizuje sílu, s níž vzduch působí proti směru pohybu vozidla.
Systém
AAS je namontován v oblasti mezi předním nárazníkem a předními
koly vozidla a během pomalejšího provozu je skrytý. Při
překročení rychlosti jízdy 80 km/h, kdy aerodynamický odpor
vzduchu začíná převyšovat odpor valivý, se speciální prvky
systému AAS vysunou. Zpět do výchozí polohy se vrací při
poklesu rychlosti pod 70 km/h. Důvodem, proč se systém vysouvá a
zasouvá při rozdílných rychlostech, je snaha zabránit častým
změnám polohy příslušných aerodynamických prvků v tomto
specifickém rozsahu rychlostí.
Důvod,
proč AAS zakrývá pouze přední část pneumatik, a nikoli celou
šířku této části přídě, spočívá v charakteristických
vlastnostech platformy E-GMP pro elektromobily koncernu Hyundai Motor
Group. Vzhledem k ploché podlaze platformy bylo dosaženo
efektivnějšího zlepšení aerodynamických vlastností pouhým
zakrytím pneumatik. Tento aerodynamický prvek současně také
zvyšuje přítlak vozu, čímž zlepšuje jeho trakci a zvyšuje
stabilitu ve vysokých rychlostech.
AAS
je funkční také při rychlostech jízdy přesahujících 200 km/h,
a to díky použití pryžového materiálu na jeho spodní části.
Tím se snižuje riziko poškození výsuvných prvků rozstřikovanou
vodou a vnějšími předměty při jízdě ve vysokých rychlostech
a zajišťuje také větší odolnost systému.
Společnosti
Hyundai Motor Group oznámila, že po montáži systému AAS do
modelu Genesis GV60 naměřila o 0,008 nižší hodnotu součinitele
aerodynamického odporu vzduchu (cx).
Aerodynamický odpor vzduchu se tak snížil o 2,8 procenta. Na
základě tohoto zlepšení lze očekávat prodloužení dojezdu o 6
km.
Společnosti
Hyundai Motor a Kia požádaly v Jižní Koreji a USA o
poskytnutí patentové ochrany pro tento systém a jeho součásti.
Po další sérii testů odolnosti a provozních vlastností bude
rozhodnuto o případném zařazení systému AAS do sériové
výroby.
"U
této technologie očekáváme, že bude mít větší vliv u modelů
kategorie SUV, u nichž je náročnější zlepšovat aerodynamické
vlastnosti," řekl Sun Hyung Cho, viceprezident a vedoucí oddělení
vývoje karoserií ve společnosti Hyundai Motor Group.
"Prostřednictvím optimalizace aerodynamiky budeme i nadále
usilovat o zlepšování jízdních vlastností a stability
elektricky poháněných vozidel."
Společnosti
Hyundai Motor a Kia již používají různé technologie, jakými
jsou zadní spoilery, aktivní vzduchové klapky, boční kanály
vytvářející vzduchové clony kolem kol, díly
zmenšující mezeru mezi kolem s pneumatikou a okrajem podběhu
nebo systémy
usměrňování proudění vzduchu v oblasti mezi zadními
sdruženými svítilnami a boční spodní částí zadního
nárazníku, aby u svých vozidel dosáhly co nejvýhodnějšího
součinitele aerodynamického odporu vzduchu, a tím ještě víc
zlepšily jejich konkurenceschopnost.
Hyundai IONIQ 6, vybavený uvedenými technologiemi, se může
pochlubit součinitelem aerodynamického odporu vzduchu cx
= 0,21, což je hodnota, která patří u sériově vyráběných
automobilů mezi nejnižší na světě.
TZ Hyundai