Halogeny, xenony nebo Full LED? Výhody, nevýhody a rozdíly jednotlivých technologií světlometů v automobilech
Automobilové LED světla, halogeny a xenony hrají jednu z hlavních rolí, pokud jde o vzhled vozu a bezpečnost jízdy - zejména v noci. Mimořádně atraktivní efekt optimálního osvětlení je možný díky použití nejnovějších technologií, které postupně nahrazují starší modely žárovek. Moderní osvětlení výrazně zlepšuje jízdní komfort řidiče. Jaké jsou tedy mezi nimi rozdíly?
Historie a vývoj automobilových světel
Poměrně rychle, již na počátku 20. století, byly acetylenové nebo plynové výbojky nahrazeny žárovkami elektrickými. Nedokonalá konstrukce světlometů neumožňovala zacházet s nimi jako s vhodnými pro osvětlení vozovky, ale sloužily alespoň jako poziční svítilny. Osvětlení vozidel se však postupně zdokonalovalo.
Ve třicátých letech se technika postupně zdokonalovala, světlomety byly obrovské, bylo jich hodně. Svítily však tak dostatečně, že jízda v noci už nebyla žádná loterie. Prvním velkým průlomem však bylo zavedení – až v 60. letech – normalizovaná halogenová žárovka H1. Skleněná bublina naplněná neutrálním plynem prošla nesčetnými mutacemi: menší, větší, určená pro poziční světla a směrovky, s dvojitými vlákny...
Halogenové žárovky umožnily zmenšit velikost světlometu, což ovlivnilo tvar vozu, to bylo možné vytvářet stále více aerodynamických struktur. Krátce před objevením xenonové výbojky byla použita první projektorová řešení. Bylo to drahé, ale účinné řešení: čočkový systém umožňoval zaostřit světelný paprsek mnohem lépe než reflektor a nasměrovat jej na správné místo, přičemž byl ještě menší než tradiční design.
Zajímavé je, že konstruktérům chvíli trvalo, než zkombinovali projektorovou techniku s xenonovými výbojkami. Zpočátku xenonové výbojky používaly tradiční světlomet (například u prvních exemplářů Mercedesu třídy S W140). Taková řešení však rychle zmizela z trhu a systém výbojky s čočkami se stal nejvyšší laťkou v oblasti silničního osvětlení.
Halogeny, xenony, LED osvětlení - které je to nejlepší?
V automobilové světelné technice se za posledních 20 let hodně změnilo. Na počátku 21. století byly xenonové výbojky, které poprvé použilo v roce 1991 BMW v řadě 7, ještě znakem luxusu. Oproti klasickým halogenům však nabízely velice markantní rozdíly.
Xenony se svou charakteristickou barvou osvětlení byly předmětem touhy do té míry, že se objevila celá plejáda nelegálních halogenových žárovek, zářících světlem blížící se fialové, z dálky vypadajících jako xenonová výbojka.
Dnes lze téměř každé auto koupit s komplikovanými LED autožárovkami, které nechávají xenony ve stínu. Pokud si ale vybíráme ojetý vůz nebo chceme zvolit ekonomicky šetrné řešení, co bude vhodnější variantou?
Halogeny
Většina vozů v základních verzích je standardně vybavena halogeny. Na rozdíl od pokročilejších osvětlovacích systémů nevyžadují příplatek několika desítek tisíc korun. Navíc jsou levnější na provoz, přestože halogenové žárovky (např. H1, H4, H7) vyhoří rychleji než hořáky v xenonových výbojkách. Své výhody tedy rozhodně mají.
A co zápory?
Jsou výrazné – vydávají slabší proud světla (do 1500 lumenů) s nepřirozenou barvou a mnohem kratším dosahem (do 130 m), oproti světlometům vybaveným novější osvětlovací technikou. Také nejsou energeticky účinné. Pouze malá část energie spotřebované halogenovou žárovkou se přemění na světlo. Většina končí jako teplo, a to vede k rychlejšímu opotřebení např. filamentu (jeho životnost se odhaduje na 300 - 1000 hodin fungování).
Faktem ale je, že i přes nepopiratelné nevýhody jsou halogeny automobilkami stále ochotně a úspěšně používány. Příkladem je nová Dacia Duster, jejíž kvalita osvětlení vozovky se výrazně neliší od LED a xenonů. Do značné míry je však (zejména u starších vozů) rozdíl mezi halogenovými světlomety a technologicky vyspělejším osvětlením výrazný.
Xenonové a bi-xenonové světlomety (výbojky)
Xenonové výbojky plněné ušlechtilým plynem (xenony) pod vysokým tlakem jsou nejvíce spojovány s koncem 90. let, přestože byly na automobilovém trhu představeny již v roce 1991 v BMW řady 7. Nové technologie v procesu adaptace v průběhu času změnily realitu automobilového průmyslu. Také uživatelé levnějších městských modelů, např. Audi A1, si mohli užít světla v podobě xenonů.
Ve srovnání s halogeny mají xenony řadu významných výhod. Dávají více světla, mají větší dosah, nižší spotřebu energie, téměř 4x větší životnost (cca 3000 hodin) ve srovnání s jejich předchůdci. Čísla hovoří sama za sebe – 35W xenony dokážou produkovat až 3200 lumenů, 55W halogeny pouze 1500 lumenů. Neméně důležitá je barva světla, která je u xenonů mnohem bližší přirozenému světlu, což se přímo promítá do menší únavy řidiče.
Nějaké nevýhody?
Ano, a jsou významné. Postupem času září stále tmavší barvou s vyšší teplotou, tedy mění svou barvu v modrém spektru. Za zmínku také stojí, že xenony jsou mnohem složitější systém než halogeny, obsahující mnoho prvků, což zvyšuje jejich výrobní náklady. Proto osvětlení v této variantě často vyžaduje doplatek několika desítek tisíc korun. Na tom by nebylo nic špatného, nebýt toho, že jejich životnost je omezená a v výměna nás vyjde mnohem dráž než u klasické halogenové žárovky.
TIP: Zabezpečte svoji příjezdovou cestu efektivními venkovními nájezdovými světly.
Nové vozy, nové osvětlení - LED a FULL LED
Poslední roky přinesly velkolepý technologický pokrok. V současné době výrobci v nových autech místo halogenových a dokonce xenonových stále častěji nabízejí LED světlomety. Ačkoli původně šly tyto svítilny do modelů prémiové třídy (např. Audi R8 V10, Mercedes, Lexus), nyní jsou nabízeny také v levných vozech, jako je Opel Astra nebo Renault Clio.
Výhody?
Kdo viděl vůz vybavený LED světlomety, uzná, že jejich vzhled je působivý a výrazně ovlivňuje zrakový vjem. Důležitější však je, že LED jsou ve srovnání s xenony ještě energeticky účinnější.
V závislosti na modelu - mají stejný nebo větší dosah, svítí světlem, které je ještě více podobné přirozenému světlu (5500K), rozhodně jsou dlouhodobější a odolnější vůči mechanickému poškození a vibracím vznikajícím při jízdě.
Nevýhody LED osvětlení?
Full LED světlomety jsou vyrobeny z řady modulů. Specializované sady diod mají na starosti potkávací, dálková, odbočovací a směrová světla. Na jeden reflektor tak připadá i několik desítek LED. A to ovlivňuje cenu. Většina výrobců požaduje nemalé doplatky (několik desítek tisíc korun) na vybavení vozidel technologií LED osvětlení.
V porovnání s xenonovým nebo halogenovým osvětlením nás také vyjde výměna poškozeného světlometu mnohem dráž (například po dopravní nehodě).
TIP: Jak si poradit s koupí ojetého auta a následnou péčí?
LED Matrix, tedy adaptivní LED osvětlení
Každý, kdo měl možnost řídit vůz vybavený tímto typem osvětlení, ví, že zážitek z jízdy je senzační. Proč? Protože kromě výše zmíněných výhod plně LED osvětlení dávají maticová světla možnost přizpůsobit se převládajícím podmínkám vozovky. Bez komunikace mezi kamerami sledujícími vnější okolí vozidla a palubním počítačem by to však nešlo.
Díky použití technologie adaptivního osvětlení není nutné ručně přepínat mezi potkávacími a dálkovými světly. Auto navíc samo ví, které části vozovky by měly být osvětleny (např. chodci pohybující se po kraji vozovky), je schopno automaticky upravit délku a intenzitu světelného paprsku včetně stmívání těch LED segmentů, které by mohly oslnit řidiče přijíždějící z protisměru. To vše výrazně zlepšuje viditelnost vozovky v noci.
Poprvé byla digitálně řízená adaptivní LED světla světu představena v Audi A8 (ačkoliv mechanicky ovládaná světla byla vybavena již BMW řady 7 z roku 2012), nyní je najdeme i ve vozech střední třídy, jako je již zmíněný Opel Astra, Insignia, Škoda Superb, Renault Talisman, Mazda 6 nebo Peugeot 508.
Nevýhody?
Stejně jako v případě LED světlometů je velkým mínusem cena. Některé modely prémiové třídy nabízejí adaptivní osvětlení ve své standardní výbavě, jinak musíme počítat s příplatky od cca 30 000 Kč u Mercedesu třídy E a od cca 50 000 Kč u Porsche Panamera.
Jak fungují adaptivní světlomety?
Co je adaptivní osvětlení auta? Jednoduše řečeno - spolupráce. Světlomety přizpůsobují vyzařovaný světelný paprsek aktuálním podmínkám, část světelného paprsku vypnou tak, aby neoslňovaly protijedoucího řidiče nebo chodce na chodníku, ale aby vhodnou intenzitou osvětlovaly např. dopravní značky.
Adaptivní osvětlení tedy vyžaduje spolehlivé připojení ke kameře a přesné ovládání pomocí naprogramovaného palubního počítače. Chudší alternativou plně adaptivního LED osvětlení, již osvědčeného v každodenní realitě, je automatické zapínání a vypínání dálkových světel. Tato možnost je k dispozici v zásadě s každou variantou světel, ve vozech každé třídy, a co víc, také s halogeny.
TIP: Víte, jak funguje brzdový systém vašeho vozu?
Laserové osvětlení na závěr
Jsme aktuálně svědky průlomu v oblasti automobilového osvětlení? Čas ukáže. U modelů střední třídy je v tuto chvíli marné hledat tuto technologii. Aut s takovými světlomety je na trhu málo, a pokud ano, jsou vyhrazeny jen těm extrémně luxusním.
Laserová technologie má však řadu výhod s potenciálem pro její rozvoj. Již nyní poskytuje téměř dvojnásobný dosah paprsku světla než LED světlomety, spotřebuje o 1/3 méně energie než LEDky považované za energeticky úsporné. Jsou mnohem kompaktnějším osvětlením.
Prvního vozidlo, které bylo vybaveno tímto typem světel bylo BMW i8, u kterého výrobce uvádí dosvit světel až 600 metrů.
Autor: Tomáš Konieczny, Specialista na optimalizaci webů